"Med Föreningshusets totallösning hann vi fokusera mer på bland annat lobbyfrågor"

- Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet
Foto: Hanna Mi Jakobson

Cykelfrämjandet

Cykelfrämjandet jobbar för en bättre cykelmiljö i Sverige, på många olika sätt. Till exempel genom att driva olika projekt, erbjuda cykelutbildningar eller påverka politiker och trafikplanerare. Cykelfrämjandet har lokala avdelningar runt om i landet som jobbar bland annat med trafik- och infrastrukturfrågor, kampanjer och aktiviteter, cykelturism och utflykter i sina närområden. I 2014 firade Cykelfrämjandet 80 år! Vilket betyder att föreningen har en lång och rik historia.

Intervju med ordförande Lars Strömgren.

1. När är det som roligast att jobba med Cykelfrämjandet?

- Det är när det går att påverka politiskt som t.ex. nu senast när vi efter drygt två års lyckades få gehör av regeringen till en elcykelpremie. Detta kan vi bl.a. tacka Föreningshusets lösningar för, de har frigjort tid för oss att fokusera på utveckling. Elcykelpremien tror vi är något som kommer förändra samhället. Cykling är ju en så i grunden positiv företeelse så det är roligt och meningsfullt mest varje dag. Att kunna cykla ger många en helt ny känsla av frihet och livsglädje.

2. Har du någon story som levandegör det bästa med Cykelfrämjandet?

- Vi svenskar tar ofta det där med cykling för självklart men det är det inte för t.ex. många av våra nyanlända från andra delar av världen. Det är inspirerande att se våra instruktörer hjälpa individer att lära sig cykla ofta vid mogen ålder. Det ger ett bättre självförtroende hos både elev och instruktör. Att kunna cykla ökar möjligheterna för fler jobb som t.ex. inom hemtjänst eller posten.

Maryam Sana och Sahar Rouzbahani på Cykelfrämjandets cyklingkurs för vuxna
Cykelfrämjandet håller i cyklingkurser för vuxna. Foto: Hanna Mi Jakobson

3. Vilka är Cykelfrämjandet främsta utmaningar framöver?

- En av de största utmaningarna i framtiden blir att hitta fler instruktörer som kan hjälpa fler att lära sig cykla. Därför passar jag på att uppmana dig som tycker om att cykla, vill engagera dig i något meningsfullt, har god ansvarsförmåga och tycker om att instruera och leda andra – bli cykelinstruktör.

4. Är det någon speciell service eller tjänst hos Föreningshuset som hjälpt er extra mycket?

- Tack vare all den hjälp Föreningshuset ger oss har vi kunnat frigöra massor av krafter för utveckling och kontakt med omvärlden.

Lars Strömgren tillsammans med Per Bolund
Cykelfrämjandet arbetar för att sprida värdet av ökad cykling, både för miljön, folkhälsan och ökad framkomlighet. Exempelvis så har de fått gehör av regeringen till en elcykelpremie. På bild: ordförande Lars Strömgren med finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.

5. Har du något tips till andra föreningar som hjälper er skapa mer engagemang?

- Utgå från individens intresse och inte bara föreningens behov för stunden. Vattna där det växer. Utgå från det befintliga engagemanget så ökar effekten betydligt.

Vill du också ha hjälp att frigöra kraften i din förening?