Illustration från broschyr för oss på 80-talet
Illustration från vår broschyr från 80-talet

Föreningshuset frigör kraften i svenskt föreningsliv

Föreningshusets mål är att frigöra kraften i Sveriges föreningar. Kort och gott – vår mission är att hjälpa våra kunder till ett bättre och roligare föreningsliv. Det har vi gjort sen starten 1972 och idag hjälper vi mer än 300 föreningar med sammanlagt 260 000 medlemmar. Vi har få, om ens några, kollegor i branschen som kan erbjuda ett lika heltäckande system av tjänster och rådgivning inom medlemsadministration, kommunikation, kansli, redovisning och bokföring. Det är därför vi törs sticka ut hakan och säga att Föreningshuset är Sveriges ledande expert på all typ av administration för alla typer av föreningar.

Mycket mer än bara ordning och reda

Vårt erbjudande handlar om att hjälpa våra kunder att skapa strukturer och verktyg för ordning och reda sina föreningar. Men det är så mycket mer än det. Vi ser det lika mycket som att vi hjälper till att utveckla något av det svenskaste vi har – vårt föreningsliv. Och vår demokrati. I Sverige har vi föreningar för i stort sett vad som helst. Vi är världsmästare i Sverige på att hitta gemensamma intressen och förenas kring dessa. Och att samverka under demokratiska former. I väl fungerande föreningar lever demokratin, människor växer tillsammans och finner glädje och stöd i gemensamma intressen. Tankar möts, idéer väcks och verksamheter utvecklas. I respekt och glädje. Vi ser föreningslivet som samhällets goda rotsystem som håller ihop och stöttar det stora gemensamma samhällsträdet Sverige. Det är grunden för Föreningshusets verksamhet. Det är det vi vill hjälpa till att frigöra kraft för. Ett land med väl fungerande föreningar är ett bra land för många. Det försöker vi bidra till att utveckla.

Du kan vara trygg om du anlitar oss

Föreningshuset står med bägge fötterna i verkligheten. Vi kan föreningsverksamhet och vi vet att alla föreningar har sina speciella behov. Att lyssna, förstå och komma med förslag som passar just din förening är en förmåga vi finslipat under mer än 40 år. Utöver våra gedigna kunskaper och system som stärker en förenings medlemsadministration, medlemssystem, ekonomi, bokföring, kansli och kommunikation så är vi en stabil affärspartner med god kreditvärdighet. Vi hanterar stora betalflöden och är därmed en registrerad betaltjänstleverantör med tillstånd hos Finansinspektionen. Du kan känna dig trygg när du anlitar Föreningshuset.

Bilder och målningar från vår konferens i Amsterdam 2017

Vill du jobba hos oss?

Vi är ett skönt gäng som satsar på utveckling. Både för företaget och individen. Träning, fester, roliga resor och annat som gör jobbet till mer än bara ett arbete är viktigt för oss. Det gör vi regelbundet. Vi vet att när vi mår bra så gör vi ett bra jobb. Om du börjar hos oss kommer du få vara med att bidra till att utveckla ett företag som i sin tur bidrar till att utveckla både föreningar och svensk demokrati. Vi tror på att laget behöver jaget och att jaget behöver laget. Du kommer vara en viktig del i ett växande lag om du börjar hos oss. Vill du börja hos oss? Just nu söker vi ingen specifik tjänst, men om du har erfarenhet av kansliarbete, redovisning eller utveckling av it-projekt skicka gärna en intresseanmälan till johan.holmgren@foreningshuset.se.

Vi är i en stark tillväxtfas

Föreningshuset är inne i en stark tillväxtfas. Under 2016 växte vår totala förvaltade medlemsdatabas med 25%. Marknaden ökar eftersom det finns ett ökat behov inom den ideella sektorn och vi ser en fortsatt kraftig expansion de kommande åren. Föreningshuset står inför stora utmaningar att möta nuvarande och nya kunders efterfrågan av befintliga tjänster samt utveckling av helt nya affärsområden. Och vi är väl förberedda. Föreningshuset satsar stenhårt på utbildning och utveckling på alla plan. Du som satsar på oss, både som kund och anställd, kommer börja samarbeta med en av Sveriges bästa och ambitiösaste företag inom branschen. Och den resan kommer bli både rolig och spännande. Vi är enormt stolta över allt vi åstadkommit men vi är inte nöjda. Vi lovar att vi ska bli ännu bättre på allt vi erbjuder för vi tror på den gamla sanningen. Om du slutar att vilja förbättras har du redan slutat vara bra. Föreningshuset kommer alltid att fortsätta utvecklas.